Poziomy działania i role osób odpowiedzialnych za komunikację
Miejsce komunikacji wewnętrznej w strukturze organizacji
W rzeczywistości organizacyjnej pracownicy nigdy nie znajdują się w „informacyjnej próżni”. Nawet w sytuacji, kiedy są niedoinformowani – we własnym zakresie zapełniają ją, snując przypuszczenia, że mają wiedzę o tym, co się dzieje w ich organizacji.
Zasada 1: Planowanie zarządzania komunikacją wewnętrzną
Poddamy pod ocenę trzy scenariusze zarządzania obszarem komunikacji wewnętrznej przez trzy potencjalnie zainteresowane piony funkcyjne w organizacjach: dział PR, dział HR, dział marketingu.
We współczesnej praktyce organizacyjnej wdrażane jest rozwiązanie tworzenia centrów kompetencji komunikacji wewnętrznej, co pozwala na standaryzację procesów i narzędzi oraz wykorzystanie potencjału specjalistów zatrudnionych w takich zespołach [1]. Aktualnie rozwiązaniem stosowanym na wewnętrznym rynku pracy (tzn. w danym przedsiębiorstwie) – jest osobne stanowisko – specjalisty i kierownika ds. komunikacji, objęte procesem wartościowania (metody wartościowania stanowisk dotyczą stanowisk, a nie zajmujących je pracowników).
Uwaga 1: Wartościowanie stanowisk
Informacja dodatkowa 1: Specjalista ds. komunikacji
Wniosek 1: Koordynowanie komunikacji wewnętrznej
Wniosek 2: IC Business Partner
Rola HR w komunikacji – podstawowe zasady przekazywania informacji
Rola HR (działu personalnego) podlega stałym zmianom i „dzierżenie niepodzielnej władzy” w zarządzaniu pracownikami przedsiębiorstwa przestało być jedynie słuszną strategią. Współczesne wymagania wobec działów personalnych to angażowanie jednostek organizacyjnych i ich pracowników na różnych poziomach zarządzania, kierowników liniowych i zarządu do mądrej współpracy wewnątrz firmy, zatem umiejętnego komunikowania się [4].
Zasada 2: HR w procesie komunikacji wewnętrznej
Zasada 3: Komunikatorzy wewnętrzni
Kolejnym ważnym interesariuszem1 (podmiotem) w komunikacji wewnętrznej HR z przedsiębiorstwem są reprezentacje pracowników: rady pracowników i związki zawodowe (mają uprawnienia do współdecydowania o układach zbiorowych pracy, regulaminie pracy i wynagrodzenia, pakietach socjalnych, restrukturyzacji zatrudnienia, zwolnieniach grupowych).
Inicjowanie przepływu i wymiany informacji pomiędzy działem personalnym a związkami zawodowymi jest głównie domeną HR a sposób przekazywania może być różnorodnymi kanałami komunikacyjnymi (zob. Wykorzystywane kanały komunikacji wewnętrznej ).
Informacja dodatkowa 2: Raport Global Rights Index
Zadanie 1: Lista kanałów komunikacji wewnętrznej
Treść zadania:
Proszę zastanowić się i sporządzić listę wykorzystywanych kanałów komunikacji w twojej firmie, instytucji lub na uczelni. Które z zamieszczonych na liście sposobów przepływu informacji są najbardziej skuteczne, a które najmniej skuteczne? Jak pandemia koronawirusa zmieniła przepływ informacji w firmach, na uczelniach (proszę przeanalizować konsekwencje zmian, a nie narzędzia do komunikacji.Przypisy
1. Por. Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Encyklopedia CSR. Interesariusze (ang. stakeholders) – pojęcie zostało wprowadzone przez Stanford Research Institute w 1963 r. i początkowo funkcjonowało tylko w wersji anglojęzycznej, oznaczając zewnętrzne wsparcie, bez którego organizacje nie mogłyby istnieć. Kategorie interesariuszy dzielą się na wewnętrznych (pracownicy, udziałowcy, rady nadzorcze) i zewnętrznych (klienci, dostawcy, konkurencji, media, związki zawodowe, władze państwowe, organizacje pozarządowe).Bibliografia
1. Różycka, M.: Komunikacja i jej miejsce w firmie, ICAN Management Review, dostęp:10.08.20202. Binda, A., Fiszer, H., Kozak, Z., Leśnikowska-Marciniak, M., Marciniak, J., Szakiewicz, I.: Meritum HR. Wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 489-496.
3. Binda, A., Fiszer, H., Kozak, Z., Leśnikowska-Marciniak, M., Marciniak, J., Szakiewicz, I.: Meritum HR. Wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 523.
4. Oleksyn, T.: Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 181-182.
5. Binda, A., Fiszer, H., Kozak, Z., Leśnikowska-Marciniak, M., Marciniak, J., Szakiewicz, I.: Meritum HR. Wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 995.
6. Binda, A., Fiszer, H., Kozak, Z., Leśnikowska-Marciniak, M., Marciniak, J., Szakiewicz, I.: Meritum HR. Wyd. 3, Wolters Kluwer, Warszawa 2018, s. 1002.